Monday, September 8, 2014

Asian-style kyllingeboller

Denne ret har jeg lavet med inspiration fra en sød veninde samt en pakke nedsat hakket kylling i netto!
Det er egentlig meningen at bollerne skal dampas, men jeg var møg sulten, og magtede ikke lige den del af processen, men man skal være velkommen til at kaste sig ud i det selv.

Ingredienser: (ca. 12 boller)

bollerne
450 g hakket kylling
1 æg
2 fed hvidløg
3 spk soya
2 spk risvineddike
1 tsk sambal oelek (chili pasta)
3 spk sesamfrø
friskkværnet peber
(sesam til at rulle bollerne i)

Glaze
1/4 dl soya
1/4 dl tayaki
1/4 dl oystersauce
2 spk honning

salat
1/2 spidskål
1 gulerod
3 forårsløg
1 spk oystersauce
1 tsk fiskesauce
1 skæt olivenolie
friskkværnet peber

Først steges sesam til at rulle de færdige boller i, på en tør pande. Ingredienserne  til bollerne formes, og de rulles i den form man nu ønsker og steges på en pande. Jeg har selv sådan en smart tefal-pande, som ikke behøver fedtstof, men hvis man ikke selv er beriget med sådan en, vil jeg forslå man steger bollerne i smør eller solsikkeolie.
Imens bollerne steger, koges alle ingredienserne til glazen i en gryde ved svag varme, således at konsistensen langsomt bliver tykkere.
spidskål snittes fint, og guleroden plejer jeg at strimle med en skræller. Forårsløg hakkes, og resten af tingene blandes i, således salaten får lidt tid til at stå og
marinere i dressingen, før den skal spises.
Når kyllingebollerne er færdigstegte, vendes de i glazen og rulles i de ristede sesamfrø.
Tadaaaa!!



No comments:

Post a Comment